Majlis Perbandaran Kulai (MPKu) merupakan Pihak Berkuasa Tempatan yang ditubuhkan dan diberi kuasa di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171)
Sejarah penubuhan MPKu bermula dengan penubuhannya yang diberi nama Majlis Tempatan Kulai, ditubuhkan pada tahun 1950.
Pada tahun 1961, akibat perselisihan faham yang terjadi antara Malaysia dan Indonesia, Majlis Tempatan di seluruh negara telah dibubarkan. Walaubagaimanapun pada 1 Januari 1976 nama Majlis Tempatan Kulai telah ditukar kepada Majlis Daerah Kulai. Ianya terbentuk daripada gabungan Sembilan (9) buah majlis tempatan iaitu Kulai, Senai, Kelapa Sawit, Seelong, Saleng, Sengkang, Ayer Bemban, Sedenak dan Bukit Batu. Kemudiannya Majlis Daerah Kulai telah dinaik taraf kepada nama Majlis Perbandaran Kulai pada 21 April 2004.
Pada awal penubuhannya, Majlis Daerah Kulai (MDK) mempunyai keluasan seluas 123.336 km persegi merangkumi 40 rantai kiri dan kanan jalan raya Persekutuan utama bagi menuju ke Bandaraya Johor Bahru, Senai, Ayer Hitam dan Kota Tinggi.
Pentadbiran MDK juga meliputi laluan bagi Keretapi Tanah Melayu yang menghubungkan perjalanan daripada Utara hingga ke Selatan, dan ke Singapura. Lokasi strategik Kulai yang mudah untuk dihubungi dari pelbagai arah telah menyebabkan ia dipilih sebagai Ibu Pejabat untuk mentadbir kawasan-kawasan yang berada di bawah pentadbirannya.
MPKu juga telah menaik taraf Terminal Bas Kulai menjadi "Rural Transformation Centre (RTC) yang mana dulunya suram, kini menjadi tempat yang dapat memudahkan penduduk sekitar di bawah kawasan pentadbiran MPKu untuk mendapatkan perkhidmatan kerajaan seperti Pejabat Imigresen, Pejabat Pendaftaran Negara, Klinik Satu Malaysia dan perkhidmatan-perkhidmatan lain.
Pada tahun 2016 di bawah Program Persempadanan Semula MPKu telah menerima 6 kawasan baharu seluas 1,355.75 hektar dan menyerahkan kawasan Taman Teknologi Johor dan sekitarnya seluas 2,430 hektar.
MPKu komited memberikan perkhidmatan perbandaran untuk memenuhi keperluan semasa penduduk, kawasan pentadbiran MPKu yang berkeluasan 74,700 hektar termasuk penambahan 6 kawasan baharu iaitu Taman Pulai Emas, Bandar Pulai Jaya, Bandar Baru Kangkar Pulai, Taman Ulu Choh, Kampung Baru Ulu Choh dan Kampung Bahagia Ulu Choh.
Kini bandar Kulai telah membangun dengan pesatnya dengan adanya tempat-tempat popular seperti Johor Premium Outlet (JPO) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Senai di Daerah Kulai ini yang menjadi tempat tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara.
Disamping itu juga, kawasan pentadbiran MPKu telah dimasukkan ke dalam kawasan Iskandar Malaysia (IRDA) yang menjadi nadi dan tunggak pembangunan pesat Negeri Johor dan juga Malaysia.
Bil | Lampiran |
---|---|
1 | Penghargaan |
WE ARE COMMIT TO | ||
---|---|---|
1 | WE ARE READY TO ASSIST WITH WARM AND PROMPT HOSPITALITY. | |
2 | WE STRIVE TO DEVELOP FACILITIES AS WELL AS A CLEAN, BEAUTIFUL AND PLEASANT SURROUNDING. | |
3 | TO UPHOLD THE SOVEREIGNTY OF THE LAW AND ENSURE ITS IMPLEMENTATION IS CARRIED OUT AS FAIR AS POSSIBLE.TO UPHOLD THE SOVEREIGNTY OF THE LAW AND ENSURE ITS IMPLEMENTATION IS CARRIED OUT AS FAIR AS POSSIBLE. | |
4 | TO GIVE THE RESULTS ON BUILDING PLAN APPLICATIONS WITHIN A STIPULATED PERIOD PROVIDED THAT COMPLETE DOCUMENTS ARE SUBMITTED. i) HOUSING/FACTORY/ SINGLE HOUSE PROJECTS –1 WEEK. ii) HOUSE REPAIRS – 8 WEEKS. | |
5 | TO PROVIDE RESULTS ON APPLICATIONS WITHIN A STIPULATED PERIOD, PROVIDED COMPLETE DOCUMENTS ARE SUBMITTED. i) ASSET OWNERSHIP TRANSFER REGISTRATION – 8 WEEKS. ii) BUSINESS/ADVERTISEMENT LICENCE – 1 WEEK. | |
6 | WE WILL PROVIDE EFFICIENT AND EFFECTIVE CLEANING SERVICES WITHIN THE FOLLOWING PERIOD : i) GARBAGE DISPOSAL IS CARRIED OUT ONCE IN THREE (3) DAYS. ii) CLEANING OF DITCHES/DRAINS ARE CARRIED OUT ONCE IN EVERY TEN (10) WEEKS. iii) GRASS CUTTING IS CARRIED OUT WITHIN A TWO (2) WEEK CYCLE. | |
7 | WE WILL PROVIDE SERVICES WITHIN THE FOLLOWING PERIOD : i) RECEIPT ISSUANCE WITHIN 5 MINUTES AFTER PAYMENT IS MADE FOR EACH TRANSACTION. ii) ASSESSMENT TAX BILLS DELIVERED ON OR BEFORE 15 JANUARY AND 15 JULY EACH YEAR. iii) LICENCE RENEWAL NOTICE DELIVERED ON OR BEFORE 31 JANUARY EACH YEAR. iv) CONTROL MEASURES (FOGGING) ARE TAKEN WITHIN 42 HOURS ONCE COMPLAINT IS RECEIVED. v) TAKE ACTION WITHIN 42 HOURS FOR ALL PUBLIC COMPLAINTS. |
Tahun | Laporan |
---|---|
JANUARI – DISEMBER 2023 | MESYUARAT JAWATANKUASA PENGURUSAN PERHUBUNGAN PELANGGAN 2023 (EDIT) |
JANUARI – MAC 2024 | MESYUARAT JAWATANKUASA PENGURUSAN PERHUBUNGAN PELANGGAN 2024 |
MAJLIS PERBANDARAN KULAI
Jalan Pejabat Kerajaan
81000 Kulai
Johor Darul Takzim
TEL: 07-661 3000 | FAKS: 07-663 2407
email: mpku@johor.gov.my