RM0.00 0

Cart

No products in the cart.

profil MPKu

Capaian MPKU

Latar Belakang

Majlis Perbandaran Kulai (MPKu) merupakan Pihak Berkuasa Tempatan yang ditubuhkan dan diberi kuasa di bawah Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171)

Sejarah penubuhan MPKu bermula dengan penubuhannya yang diberi nama Majlis Tempatan Kulai, ditubuhkan pada tahun 1950.

Pada tahun 1961, akibat perselisihan faham yang terjadi antara Malaysia dan Indonesia, Majlis Tempatan di seluruh negara telah dibubarkan.  Walaubagaimanapun pada 1 Januari 1976 nama Majlis Tempatan Kulai telah ditukar kepada Majlis Daerah Kulai. Ianya terbentuk daripada gabungan Sembilan (9) buah majlis tempatan iaitu Kulai, Senai, Kelapa Sawit, Seelong, Saleng, Sengkang, Ayer Bemban, Sedenak dan Bukit Batu. Kemudiannya Majlis Daerah Kulai telah dinaik taraf kepada nama Majlis Perbandaran Kulai pada 21 April 2004.

Pada awal penubuhannya, Majlis Daerah Kulai (MDK) mempunyai keluasan seluas 123.336 km persegi merangkumi 40 rantai kiri dan kanan jalan raya Persekutuan utama bagi menuju ke Bandaraya Johor Bahru, Senai, Ayer Hitam dan Kota Tinggi.

Pentadbiran MDK juga meliputi laluan bagi Keretapi Tanah Melayu yang menghubungkan perjalanan daripada Utara hingga ke Selatan, dan ke Singapura. Lokasi strategik Kulai yang mudah untuk dihubungi dari pelbagai arah telah menyebabkan ia dipilih sebagai Ibu Pejabat untuk mentadbir kawasan-kawasan yang berada di bawah pentadbirannya.

MPKu juga telah menaik taraf Terminal Bas Kulai menjadi "Rural Transformation Centre (RTC) yang mana dulunya suram, kini menjadi tempat yang dapat memudahkan penduduk sekitar di bawah kawasan pentadbiran MPKu untuk mendapatkan perkhidmatan kerajaan seperti Pejabat Imigresen, Pejabat Pendaftaran Negara, Klinik Satu Malaysia dan perkhidmatan-perkhidmatan lain.

Pada tahun 2016 di bawah Program Persempadanan Semula MPKu telah menerima 6 kawasan baharu seluas 1,355.75 hektar dan menyerahkan kawasan Taman Teknologi Johor dan sekitarnya seluas 2,430 hektar.

MPKu komited memberikan perkhidmatan perbandaran untuk memenuhi keperluan semasa penduduk, kawasan pentadbiran MPKu yang berkeluasan 74,700 hektar termasuk penambahan 6 kawasan baharu iaitu Taman Pulai Emas, Bandar Pulai Jaya, Bandar Baru Kangkar Pulai, Taman Ulu Choh, Kampung Baru Ulu Choh dan Kampung Bahagia Ulu Choh.

Kini bandar Kulai telah membangun dengan pesatnya dengan adanya tempat-tempat popular seperti Johor Premium Outlet (JPO) dan Lapangan Terbang Antarabangsa Senai di Daerah Kulai ini yang menjadi tempat tumpuan pelancong dari dalam dan luar negara. 

Disamping itu juga, kawasan pentadbiran MPKu telah dimasukkan ke dalam kawasan Iskandar Malaysia (IRDA) yang menjadi nadi dan tunggak pembangunan pesat Negeri Johor dan juga Malaysia.

Perihal MPKU

wawasan

Ke arah perbandaran cemerlang dan sejahtera.

Visi

Ke arah perbandaran cemerlang dan sejahtera.

Misi

  • Menuju ke arah sebuah pihak berkuasa tempatan yang dinamik dan efisien.
  • Memberikan perkhidmatan asas yang cemerlang dan terbaik.
  • Membuat dan melaksanakan perancangan yang teratur, berkualiti dan holistik.
  • Membina masyarakat penyayang, berilmu, berbudaya dan berdisplin.
  • Meningkatkan taraf hidup dan ekonomi penduduk selaras dengan dasar ekonomi negara.
  • Mengawal dan menguatkuasa perundangan serta kualiti alam sekitar.

Objektif

  • Membangunkan Majlis Perbandaran Kulai sebagai pusat kegiatan ekonomi, sosial dan pusat penempatan penduduk yang sempurna dan selesa
  • Menggalakkan penyertaan bumiputra dalam perniagaan, perdagangan, dan perindustrian
  • Menyusun semula sosioekonomi penduduk setempat
  • Menggalak dan memajukan kawasan pinggiran bandar
  • Membantu menjayakan cita-cita menghapuskan kemiskinan

Fungsi

  • Perancangan, merangsang dan mengawal pembangunan di kawasan-kawasan MPKu melalui Rancangan Struktur / Rancangan Tempatan.
  • Menyelaras, merancang, dan merangsang bandar-bandar dan pembangunan bandar-bandar bersama-sama dengan mengawal bangunan, iklan dan papan tanda.
  • Penganjuran pelupusan sisa-sisa pepejal dan kerja-kerja di kawasan pentadbiran Majlis pembersihan.
  • Menyediakan perkhidmatan kesihatan, makanan mudah berjangkit dan kawalan penyakit.
  • Menjaga perkiraan lesen dan aktiviti pengindahan kawalan dalam kawasan majlis.
  • Mengekalkan dan menaik taraf kemudahan asas dan peningkatan status infrastruktur untuk menggalakkan aktiviti ekonomi dan sosial yang berdaya maju.
  • Menyelaras dan menganjurkan sistem pengangkutan lalu lintas.
  • Menyediakan kemudahan awam seperti gerai, pasar, menjajakan kawasan, dewan umum, budaya dan seni pusat, kompleks sukan, taman rekreasi, perpustakaan, bas / teksi berhenti, kemudahan awam dan lain-lain.

LIRIK
Allah peliharakan Sultan
'Nugerahkan dia
segala kehormatan
sihat dan ria
kekal dan makmur
luaskan kuasa
naungkan kami
rakyat dipimpini
berzaman lagi
dengan merdeka bersatu hati
Allah berkati Johor
Allah selamatkan Sultan

LIRIK
Negaraku
Tanah tumpahnya darahku,
Rakyat hidup
bersatu dan maju,
Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan,
Raja kita
selamat bertakhta,
Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan.
Raja kita
selamat bertakhta

LIRIK
Muafakat Johor jadi sandaran
Beretika menjaga warisan
Cekal menghadapi cabaran dihadapan
Berhemah dan berkemajuan
Raja dan rakyat berpisah tiada
Bangsa Johor tinggi setianya
Sanggup berkorban jiwa dan raganya
Majulah Johor luaskan kuasa
Muafakat itu berkat
Muafakat itu sepakat
Muafakat itu berkat
Muafakat itu sepakat
Tegak bangsa kerana budi
Kami mendengar suara hati
Membina bangsa dan negeri
Muafakat Johor terus dihormati
Gagasan Johor berkemajuan
Bersama rakyat kita jayakan
Tidak pernah tunduk pada cabaran
Perjuangan mesti diteruskan
Muafakat itu berkat
Muafakat itu sepakat
Muafakat itu berkat
Muafakat itu sepakat
Johor tetap jadi Johor
Hidup bermuafakat
Luaskan kuasamu
Johor tetap jadi Johor
Negeri berdaulat
Luaskan kuasamu

LIRIK
Merancang dan Membangun
Prasarana Negara
Menuju cita - cita semua
Kita Langkah bersama
Kebersihan, Keselesaan
Kunci yang Utama
Kebahagiaan dan Keharmonian
Tuntutan Agama
c/o
Cekap dan Bersih
Amanah serta Mesra
Memberikan Khidmat
Tanpa Batasan Masa
Dari Bandar dan Membawa
Ke pelusuk Desa
Setia Membantu dengan Tulus
Tanpa Mengira Bangsa
Kesetiaan, Keadilan
Kesejahteraan Semua
Menuju Puncak Wawasan Kita
Gemilang Negara
ulang c/o
Perbandaran Cemerlang
Sejahtera Semua
Itulah Ia Misi Utama
Kita Warga Berjaya
Itulah Ia Misi Utama
Majlis Perbandaran Kulai ...
Berjaya

LIRIK
Kita Memegang Amanah Bangsa
Kita Juga Telah Berikrar
Taat setia Korban Tenaga
Bela Bangsa Dan Negara
Etika Kerja Kita Amalkan
Tekun Jujur Dan Berbudaya
Gandakan Hasil Dan Pembangunan
Berkhidmat Bakti Berjasa
Agama Asas Pegangan
Perlembagan Negara Dijulang
Rukunegara Jadi Pedoman
Kitalah Benteng Malaysia

MAHKOTA

Mengambarkan junjung taat setia rakyat Kulai kepada Raja dan Negara

PERISAI

Melambangkan kekuatan dan muafakat dikalangan Kakitangan MPKu

PENDOKONG HARIMAU

Penyokong yang memegang perisai pada jata menampilkan dua ekor harimau garang Tempuk dan Dengkis melambangkan kekuatan yang memegang keseluruhan organisasi

TULISAN JAWI MPKU

Menjelaskan komitmen majlis dalam memartabatkan bangsa dan wawasan negara

BENDERA DAERAH KULAI

Warna putih pada anak bulan dan bintang menandakan Raja yang Berdaulat. Simbol anak bulan dan bintang menunjukkan lambang Agama Islam yang menjadi agama rasmi Negeri Johor. Bendera rasmi bagi daerah Kulai.

GERIGI 10 BUCU

Melambangkan 10 daerah negeri Johor dan simbolik pembangunan industri sebagai salah satu penjana ekonomi MPKu

GUNUNG

Ia merujuk kepada “Gunung Pulai” yang merupakan simbolik kepada pusat pelancongan serta rekreasi bagi daerah Kulai.

PAPAN LITAR ELEKTRONIK

Ia merujuk kepada Kulai sebagai salah satu Hub ICT di dalam Wilayah Iskandar

KAPAL TERBANG

Simbolik kepada salah satu Hub Lapangan Terbang Antarabangsa Senai sebagai Pengangkutan Udara di selatan tanah air

TAHUN PERBANDARAN

Merupakan tahun “Majlis Daerah Kulai” dinaik taraf ke “Majlis Perbandaran Kulai”

REBEN MPKU

Reben melengkung berwarna biru dan cogan “Majlis Perbandaran Kulai” melambangkan sifat-sifat universal dan globalisasi yang menjadi tunggak pembangunan infrastruktur didalam pentadbiran Majlis Perbandaran Kulai.
DASAR KUALITI MAJLIS PERBANDARAN KULAI :

MPKU KOMITED DALAM

MEMBERI KEMUDAHAN AWAM

DAN PERKHIDMATAN

PERBANDARAN

YANG BERKUALITI BERTARAF

MS ISO 9001 : 2015

BAGI MENJAMIN KEPUASAN PELANGGAN
Klik untuk lihat gambar penuh
BilLampiran
1Penghargaan

Piagam Pelanggan

piagam pelangan

PIAGAM PELANGGAN MAJLIS PERBANDARAN KULAI DENGAN INI MEMBERI KOMITMEN KAMI BAHAWA
Kami bersedia membantu dengan layanan mesra dan segera iaitu mensasarkan waktu menunggu sebelum layanan kaunter diberikan. Kami berusaha untuk membangunkan kemudahan serta persekitaran yang bersih, indah, dan ceria kepada semua. Kami akan melaksanakan penyelenggaraan infrastruktur dan kemudahan dengan baik, cekap dan cepat. Kami akan memberi perkhidmatan dalam jangka masa berikut:
1

Aduan & Khidmat Perbandaran

i. Mengambil tindakan / pemantauan bagi:

     -Aduan Awam berstatus SERTA-MERTA (24 JAM)

     -Aduan Awam berstatus SEGERA (6 HARI)

ii. Melaksanakan kerja pencantasan, penebangan pokok merbahaya, pembersihan pokok tumbang atau sekah sebaik sahaja maklumat diterima.
iii. Memastikan perkhidmatan pengurusan sistem pepejal bagi kawasan kediaman / kedai diberikan sebaik sahaja CCC / CFO dikeluarkan.
iv. Memastikan perkhidmatan pembersihan potong rumput dan pembersihan parit diberikan sebaik sahaja CCC/CFO dikeluarkan.
v. Menjalankan operasi kawalan anjing liar 5 kali seminggu.
iv. Menjalankan kerja-kerja kawalan vektor semburan kabus (fogging) dalam tempoh 7 hari selepas menerima aduan.

 

2

Khidmat Penilaian Cukai Harta

Bil cukai harta setengah tahun pertama dan setengah tahun kedua diserahkan pada atau sebelum 15 Januari dan 15 Julai tahun berkenaan.

3

Mengenai Khidmat Pelesenan dan Perniagaan

Notis pembaharuan lesen diserahkan pada akhir tahun atau sebelum 31 Januari setiap tahun.

4

Kami akan memberikan keputusan atas permohonan dalam jangka masa yang ditetapkan dengan syarat dokumen lengkap dikemukakan.

5

Proses Pemajuan Struktur

i. Pelan bagi projek perumahan / kilang / rumah sesebuah     
ii. Ubah tambahan dan pelan pindaan (kurang 500kp)           
iii. Permit sementara (awning, khemah, tutup jalan)              

    (45 hari)
    (30hari)
    (14 hari)
    6

    Proses Pengeluar Lesen-Lesen Haram

    i. Lesen perniagaan, iklan premis tidak berisiko                         
    ii. Lesen perniagaan, iklan premis berisiko


    (1 hari)
    (60 hari)

    7

    Pelbagai proses lesen lain:

    i. Lesen sementara perniagaan                                                  
    ii. Lesen pasar malam                                                                 
    iii. Lesen sementara pasar malam                                               
    iv. Permohonan sewa dan lesen pasar awam                            
    v. Permohonan sewa dan lesen gerai                                        
    vi. Lesen sementara penjaja                                                      
    vii. Lesen EXPO / bazar / musim perayaan / funfair                  
    viii. Lesen anjing                                                                       


          (1 jam)
          (60 hari)
          (21 hari)
          (60 hari)
          (90 hari)
          (14 hari)
          (7 hari)
          (30 minit)

          8

          Proses Pengurusan Nilaian dan Harta Benda

          i. Penyewaan dewan                                                        
          ii. Pindahan milik individu (Borang I dan Borang J)


          (serta-merta / 3 hari)
          (30 hari)

          9

          Proses Perancangan Pembangunan dan Khidmat Setempat

          i. Penyediaan ulasan pertimbangan bagi permohonan kebenaran merancang               
          ii. Kelulusan bagi semua permohonan cadangan pemajuan mengikut piagam yang ditetapkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan

          (14 hari)
          Pencapaian

          Pencapaian Piagam Pelanggan

          Arkib Pencapaian Piagam Pelanggan

          Laporan Prestasi

          LAPORAN PRESTASI PIAGAM PELANGGAN

          MPKU logo

          MAJLIS PERBANDARAN KULAI
          Jalan Pejabat Kerajaan
          81000 Kulai
          Johor Darul Takzim

          TEL: 07-661 3000  |  FAKS: 07-663 2407

          email: mpku@johor.gov.my

          Loading

          Hak Cipta Terpelihara © 2024 | Majlis Perbandaran Kulai
          MPKU logo
          Pendaftaran : Pelawat

          Sila Login untuk ke menu Kakitangan

          KULAI FAST LANE INDUSTRIAL BOOSTER

          ( MALAY )

          KULAI FAST LANE INDUSTRIAL BOOSTER

          ( ENGLISH )

          KULAI FAST LANE INDUSTRIAL BOOSTER 2022

          PROGRAM PECAH TANAH PROJEK PERINTIS KFL - WIWYNN

          Seterusnya
          MPKU logo
          MPKU logo